Isnin, 25 Februari 2013

Kawan

Hidup tanpa kawan ibarat melihat tanpa mata, ibarat bernafas tanpa udara, ibarat jasad tanpa nyawa, ibarat dunia tanpa cahaya. ibarat bla~bla~bla, ibarat barat dan utara dan pelbagai ibarat yang ada di dunia. Motif yang nk aku sampaikan kat sini adalah kita hidup kat dunia ni memerlukan insan yang bernama kawan. Hal ini kerana, kawan akan menjadikan anda gembira, sedih, marah, kecewa, merana dan membuatkan hidup anda penuh warna. Kalau x hidup mu gitu je la. Dok nganga. Tahukah anda? kawan, teman, sahabat, kerabat, kekasih, janda, polis, bomba dan penagih  merupakan watak yang berlainan. Tidak sama. Ia berbeza.

Okey, lets go. Kawan pada pandangan peribadi aku adalah apabila kita mengenali wajah, nama, mengetahui serba sedikit latar blakang, dan pernah berhubung. Ya, itu adalah kawan. Persoalannya, tahukah anda tentang jenis-jenis kawan? meh jawab cepat aku bagi hadiah penampar free. Soree, tajuk ni x da dibincangkan dalam buku teks Sejarah tingkatan 4. Sila jangan mengada-ngada nk p selak buku cari tentang soalan tu. Harap maklum.

Saya Chipsmore...!!!

Jom kita mulakan bicara kita tentang kawan. Yang pertama "Kawan Chipsmore".Haa, 1 Malaysia tau perangai chipsmore ni mcm mana. Kalau anda x tau, sila ubah warganegara Malaysia anda ke warganegara Mongolia secepat yang mungkin. Anda di sahkan gila. Dari kecik smpai besar iklan tu melekat kat tibi umah aku. Ke tibi korang x de iklan tu? Mushkil aku. (-_-") Sebenarnya, sifat semulajadi Chipsmore ni " kejap ada kejap x da". Kawan macam ni korang akan jumpa bila dia perlukan kita. dan apabila dia x perlukan dia menghilang. Maka, apabila anda menemui kawan seumpama ini, sediakan bekas typerware cepat2 dan masukkan kawan tu kat dalam bekas tersebut sekiranya berjumpa. Leh buat sajian minum petang kan. Kata chipsmore.
 
Saya uWaye~

Seterusnya adalah "kawan Buaya". Sifat buaya ni adalah ganas, macam orang yang tengah baca ni. Ya, anda..!! Mungkin anda bukan ganas pada kawan tetapi anda ganas masa makan, ganas masa mandi, ganas masa bsukan, ganas masa malam, dan ganas ketika bersama si dia ~upsss...Mungkin. Maksud saya di sini adalah kawan yang makan kawan. Kira ganas la tu kan? Anda yang beria-ria dok berbaik dengan dia, siap bagi makan free, suapkan nasi, dodoikan masa tdo dan pendengar setia kawan tu bedengkor,  tetapi dalam masa yang sama beliau mengambil kesempatan atas kebaikan anda. Tidakkah itu bahaya? Satu lagi contoh, elok2 korang ada pakwe or makwe yang baik dan betaqwa, tiba-tiba kawan kita sendiri masok line pastu kebas kekasih korang. Geram kan kekasih kene kebas? Gile x geram. So kalau geram kekasih kene kebas, aku sarankan. bawak2 bersabar dan dok diam. Sesungguhnya Allah maha adil. Kalau anda ikut hati, mati anak orang sat g. Tu je yang boleh aku sarankan. Oleh itu langkah yang sepatutnya di ambil apabila menyedari kawan seperti buaya ni adalah, tangkap dan jual di zoo yang berdekatan. Memang x boleh di buat kawan.


Perfume..!!!

Yang ketiga adalah "Kawan Perfume". Kawan ni akan rapat ngan kita bila kita wangi dan akan menjauh bila kita x mandi pagi. Memang patut la kan kena menjauh kalau x mandi pagi. Busuk doh. Kalau aku pun x nk dekat dah. Baik aku dok sblah sapi, lebih kurang baunya. Tapi maksud sbenar aku kat sini bukan macam tu. Maksud sebenar kawan perfume ni adalah kawan yang akan mencari kita ketika kita senang, dan menjauh tatkala kita susah. Contohnya,gaji kita bulan ni yang sepatutnya dalam RM2000 tiba menjadi kita chek jadi RM 200 000. Silap sistem la kan. Ni contoh ja. Masa ni la tiba-tiba kawan yang bernama Si Polan B. Si Pilun berkawan rapat ngan kita. Pastu ajak p beli belah dan melancong. Selagi duit tu x abeh, selagi tu dia dok kawan ngan kita dan hasut kita g melancong g mana-mana dan kita yang kena belanja. Bila kita dh kering balik dan menerima musibah, haram muka tu nk bagi bantuan. Bulu hidung dia yang dulunya bersepah kat umah kita masa senang, sampai waktu susah langsung x bersepah dah. Ibarat rumah tu baru 5 minit d datangi pihak DBKL. Suci je. Haaa..Orang mcm ni la namanya "Kawan Perfume". Jumpe je orang mcm ni, jgn malu2 bagi tendangan serong kat muka sebelah kiri. Pastu sumbat hidung dia lam mangkuk tandas berukuran jejari 6 sentimeter.  Biar dia tau erti dan rasa nikmat hidup sebenar..

Knife/Rojes/Pisau/Pisok/Ladin

Ke-empat adalah kawan Pisau. Kawan cam gini bahayanya pada mulut. Mulut mengalahkan pedang beb. Silap-silap mulut tu leh buat potong ikan, bawang, kentang, penyapu, zink, konkrit dan pepejal yang lain. Kawan macam gini baik kita elakkan dari bercakap lebih, dan seeloknya jangan berkongsi masalah dengan nya. Kerana dikhuatiri masalah anda yang sikit tersebut akan menjadi parah seterusnya mental anda yang masalah. 1 hal lagi nk usung korang g Tanjung Rambutan. Orang cam gini akan mudah menyakitit hati kawan-kawan dengan menggunakan ayat sahaja. Memang nampak macam biasa, tapi bila terkena makan dalam beb.Kalau dah makan dalam, pedih tu. X kisah la bergurau ke tak, tapi ayat dalam pergaulan hendaklah dijaga supaya tidak mengguris hati mana-mana pihak. Kan? Kan ? kan?
Cokelet...!!!

Ke-5 adalah kawan chocolate. Yang nama nya cokelet ni x de yang masam. Semuanya manis belaka. Meh habaq kat aku apa dia coklet yang masam? xdak kan? Haa, kena ingat, kawan macam ni ada yang manis dia madu, dan ada juga manis dia beracun. Kena pandai la menilai la kan. X semua yang memuji tu baik dan X semua nya jahat. Tapi aku pernah mendengar kata-kata dari tokoh apa ntah, aku dh lupa siapa, dia kata, "orang yang memuji kita adalah musuh kita dan orang yang mecaci kita adalah kawan kita" Maksud kat sini adalah, apabila kita ni manusia mendapat kepujian, ia akan menimbulkan satu sifat yang di beri nama bangga diri, dan ia akn menjadikan seseorang itu riak dan takbur dalam kehidupan. Namun apabila dikeji, kita akan berusaha mengubah semua kekurangan kita menjadi lebih baik dan ia akan menjadikan kita rendah diri. Tapi pada pandangan aku, itu bergantung pada penerimaan seseorang la kan. Kalau iman kuat terkawal, kalau x, binasa diri.

Yang ni aku baru kupaskan 5 jenis kawan. Ada lagi 5 jenis kawan yang akan aku leterkan nanti. Assalamualaikum..






Khamis, 21 Februari 2013

Sekolah

Sekolah merupakan salah satu tempat yang mana ia merupakan tempat untuk bersekolah. kurg bijak kan pengertian itu? alaaa.... xkan x tau sekolah itu apa kot. Ang x pi skolah ka pa sampai skolah tu pun ang x tau? ni aku bukan marah. aku tanya je. :) Jgn marah haa. Sebut je pasal SEKOLAH, ia akan membawa penerimaan berbeza kepada 3 golongan manusia.

Yang pertama adalah golongan orang baru nk mengenal baik burok, pinggan mangkok, tanah pokok, mancis rokok, kera berok, hirok pikok ( mulut korang baca pun muncung je kan. haha. Comelnye~ ) yang membawa erti kata lain golongan budak-budak tadika ataupun prasekolah. Diorang ni kadang-kadang suke gi sekolah, kadang-kadang tu malas nauzubillah. kalau rajin g, kalau malas dok rumah. Ikut mood diorang je nk g skolah ke x. Bestkan? mana x best nya, klas bewarna warni, meja sume kecik2 je, comel gitu, pastu plak dinding dihiasi nombor, dan huruf je, 1,2,3 pastu A,B,C siap ada upin ipin lak tu. Ibaratkan kat situ la syurga bagi kanak-kanak. Cikgu plak sume cantik macam EL ( rujuk cerita Setia Hujung Nyawa ). Okey, itu contoh sahaja.

Nelydia Senrose

Tapi betol la, cikgu tadika kena la cantik. Baru la budak-budak ni suka g skolah. Cuba korang bygkn kalau guru tadika sume muka mcm pembunuh bersiri, 25 jahitan kat pipi, parut kat gusi, mata berapi, gigi berdaki, gile budak2 nk g tadika? Memang tak ar. Kalau muke mcm tu aku rasa jadi warden penjara pun x lepas la, pasal terlampau menepati syarat jd warden. Mana x nya. sampai warden penjara sendiri pun takut nengok muke camtu.  X pasal-pasal warden penjara lain berhenti keja klu dia keja kat situ. (Maaf. gambar tidak disertakan. Di khuatiri mengaibkan. cukup sekadar imajinasi. tq).

Sambung balik, pada pengalaman dan pemerhatian aku la kan, budak-budak tadika ni sebenarnya x sabar-sabar nk g sekolah rendah sebab kat skolah rendah ni leh gune seluar biru tua bagi lelaki dan bagi perempuan plak guna kain biru tua. Ini kerana, pemakaian itu menampakkan mereka tu dah besar. Kalau nk tau, budak-budak ni x suka kalau kita panggil dia budak kecik. Mereka ni ada sifat yang merasakan diri mereka ni dewasa pada pandangan mata mereka. Tapi pada pandangan mata kita memang kecik la kan, alahai, comeynya dia~ Betul x? kalau x caya, cuba cakap kat adik-adik atau anak-anak jiran yang berumur 7 tahun, "Amboi adik Kocai, dh besar dh skarang ek." ataupun "wah, Aina Tasnam, dh dara dh skarang." walhal umo baru je 7 tahun. korang nengok mesti riak wajah, perwatakan, gaya badan mereka masa tu ibaratkan mereka dah dewasa yang mempunyai kehidupan mereka sendiri. Tapi, watak tu tak bertahan lama, mungkin hanya bertahan dalam 5 minit je, lepastu kembali normal la perangai kanak-kanak dia. Biasalah budak-budak~

Ni masa Tadika Kemas Kaba, Saratok (aku :tag nama EE) - 1995

Golongan yang kedua pula adalah golongan yang ketika ini di alam persekolahan. Masa sekolah rendah aku x nak cerita pasal x brapa nk ingat sangat dah zaman-zaman tu. So, aku nk sentuh berlandaskan pemerhatian di sekolah menengah. Aku dapat rasakan yang semua pelajar adalah sama seperti yang aku rasakan. Mungkin ada yang tidak bersetuju tetapi berkemungkinan ia berada dalam kuantiti yang sedikit dan akan ramai yang bersetuju dengan aku mengatakan yang Sekolah merupakan salah satu tempat yang huhuhu~ ok xpe. aku pun x paham ape yg aku mencarut ni. cooldown. slow2.

Masa ni aku berusia 11 tahun. Wakil Tilawah Al-Quran.( Dimana aku? : yg Lelaki tu.. ) -2000

Sebenarnya budak-budak sekolah ni suka dok kat skolah sebab ramai kawan, lepas tu banyak aktiviti sekolah, lepas tu cikgu lawa-lawa, ensem-ensem, lepas tu gosip. Kalau perempuan gosip pasal artis yang kapel, cerai berai, putus tunang, artis gaduh, cantik, hodoh, menyampah, hidung panjang, gigi jongang, dan lain-lain. Lelaki plak pasal game, bola sepak, awek-awek, moto, dan banyak lagi tajuk-tajuk yang tak terfikir dek akal. Perasan x? Mana perginya pelajaran? Mana perginya kerja rumah? Mana perginya ujian? Mana perginya guru disiplin?  Mana perginya cikgu-cikgu biologi, kimia, akaun, matematik, bahasa inggeris dan yang sewaktu dengannya?  Nak tau? ke korang dah tau? Mereka x g mana-mana, still ada dalam sekolah tu jugak.

Disebabkan perkara-perkara yang disoal itu la adalah sebab kenapa para pelajar x suka pada sekolah walhal perkara itu yang penting bila di sekolah. Aku bagi 1 contoh la kat sini, bila cikgu masuk kelas sume muke seposen je. Sehampeh2nya muka la wa cakap lu. Memang muke hampeh tu ibaratkan dh di training dpan cermin dan akan dipraktikalkan kat depan cikgu masa kelas. Bagi salam pun dengan lemah gemalai je. Muncung plak panjang sedepa. Buku teks pun nak x nak je dibuka. Maka berjalanlah pembelajaran di kelas dengan mendungnya. 1 jam 30minit kemudian, tiba-tiba, cikgu berkata "Ok, cukup untuk hari ini. Terima kasih kelas~" sepantas kilat kesegaran badan dirasa. Tolakan kaki ke lantai menegapkan badan, tatkala itu bunyi geseran kerusi jelas kedengaran, tangan lurus tersemat di sisi, dada kedepan, muka berkeyakinan dengan mata memandang cikgu dengan tepat dan padu dan seterusnya melontaran suara mengucapkan TERIMA KASIH CIKGU..!!! dengan semangat, kuat,dan nyaring sehinggakan boleh memecahkan gegendang telinga cikgu yang keluar kelas masa itu. Sebab itu cikgu selalu keluar kelas cepat-cepat. X abeh lagi ucapan "Terima Kasih Cikgu" dh 10 tapak dah cikgu meninggalkan kelas. Mungkin ada cikgu yang dah sampai di bilik guru dulu sebelum ucapan itu habis. Barangkali. kan? kan? kan?

Ni aku masa Ting.4 bersama kawan-kawan. - 2005

Golongan ke-3 adalah golongan yang telah meninggalkan alam persekolahan. Setelah kaki melangkah pergi meninggalkan zaman persekolahan, tatkala itulah terdetik sejuta kenangan yang susah untuk dilupakan. Tidak ada satu tempat pun yang akan sama dengan dimana kita pernah bersekolah menuntut ilmu. Tiba-tiba aku menggunakan bahasa yang agak skema. Ya.! Skema. Kat sini aku berani katakan yang zaman sekolah adalah merupakan zaman yang superb. Mesti ada budak sekolah kata "ala, korang dh abeh blaja sedap la ckp mcm tu" ok, tggu korang abeh blaja nk tau rasa nya macam mana. Tunggu~

Gambar bersama rakan sepengajian MOT di UUM.( Aku : kiri skali) -2012

Memang benar selepas alam persekolahan kita boleh berjumpa dengan kawan-kawan lama di luar tetapi, ia berbeza okey. Bagi aku ia amat berbeza. Hal ini mungkin disebabkan faktor usia, persekitaran, status dan keserasian hilang setelah lama tidak bersama. So, aku skarang memang amat merindukan zaman-zaman sekolah ku dahulu di SK Haji Bollah Kaba, Saratok (1996-2001) SMK (A) Sheikh Haji Othman Abdul Wahab dari ting.1 (2002) sehingga ting. 6 atas (2008).

Kepada adik-adik yang masih di sekolah, korang jangan la anggap sekolah tu penjara bagi korang. Abeh je korang belajar, korang akan rasa erti sebuah kerinduan bersama kawan. cewah. Kalau boleh, jgn la dok bercinta ngan monyet dulu. Memang betol, x elok. Study dulu, blajar bagi diri tu pandai, dapat keja elok, gaji boleh tahan, baru bercinta. Memang nmpak mudah kan. Tapi bila buat, susah. Ya itu pun aku tau, pasal keinginan manusia suka mencintai dan di cintai. Amboi. Yang tu tajok lain. akan menyusul~haha

Rabu, 20 Februari 2013

Pembersihan semula BLOG

Aku skrg tgh bosan pasal x da keja nk buat. Aku hanya duduk bsila di atas kerusi pejabat tempat aku praktikal sambil mata memandang tepat pada skrin laptop dan tangan memainkan tetikus tanpa arah tujuan. Kesana sini tetikus itu aku bawa bergerak sehinggakan kdg kala seperti tetikus itu pun bosan hanya dibawa mronda menkhinzir buta sahaja. Aku dapat rasakan yang tetikus itu berbicara " alahai, bodoh habaq ang mangkok ni....xdak keja lain ka yg dia nk buat selain mramas bdn aku pastu d bawak kehulu kehiliaq..pening tau dak..!!" Ya...! tetikus aku berasal dari Kedah. Dia besar dan sihat. berbadan tegap dan gelap. Banyak berjasa plak tu. Tapi bukan tetikus itu yg saya nk crita ni sbnarnya. X penting pun. Next:-

Dalam kebosanan yang melanda diriku, aku terfikir tentang lapangan BLOG yang pernah aku tinggalkan suatu masa dahulu. Kalau tak silap, masa tu zaman peninggalan Pak Kutai B. Katai (bekas pemain guli peringkat daerah) lama jgk dh la beliau pergi. Masa tu blog d buat sebab subjek e-Commerce @ e-Dagang yang mmerlukan kami sebagai pelajar diwajibkan membuat satu blog pemasaran setiap seorang. Makanya, kami dalam satu kelas tersebut menyediakan blog masing-masing. Blog aku masa tu, aku buat Pengiklanan ala2 Agen Pelancongan gitu cth mcm tempat tinggal, keta sewa dan kawasan yang dilawati di Kuching, Sarawak. Tapi tema blog aku Kacang.com. Aku pun x paham bendulnya aku masa tu. So nampak macam x kena je kat situ kan. Background pun warna warni plak tu. Kanak-kanak betol la. Siap ada ShinChan lg kat tepi, pastu ckp "slmt dtg, nengok je.? marilah komen" haha. Ape2 pun, GoodJob Shin Chan. Lu pekerja rajin.


Dh teringat tu, ape lagi aku trus la nengok balik blog aku tu. Pergh..wa cakap lu, bersarang beb. 1 hal lagi nk kena beli penyapu, mop lantai, fabuloso, Xavi Alonso, pisau cukur, harpiq, harpraq, selipar jepun bagai sume aku beli beb, pasal nk buang sume sampah2 yg ada kat blog cam sarang-sarang burung, sarang2 buaya, sarang2 beruang sarang2 he-yo pun ada. Penat jgk la nk mengemas blog2 terbiar ni. Dinding dan Pintu aku dah cat dan gantikan ngan yang baru. Haaa, yang anda lihat skrg ni kira yang terbaru dah la ni. Nampak macam kampung cket pasal gune kayu-kayu kan. Tapi x pe. Aku suke klasik fm. Ok, xde kaitan lg.


Maka bermulalah blog aku yg aku renew balik ini hari. Arap pasni aku dperbanyakkan idea2 utk update my blog ni selalu. Aku akan bercerita pasal apa yg aku rasa nk cakap. So, chow dlu la ye...Assalamualaikum...
Terdapat ralat dalam alat ini